Logo of the Physikalisch-Technische Bundesanstalt

Explosion-protected electrical Drive Systems

Working Group 3.63

Profile

The tasks of working group “Explosion Protected Electrical Drive Systems“ comprise testing and assessment of electrical drives and complete drive systems as well as protection equipment required for safe operation of explosion protected electrical machines (ATEX and IECEx) including research relating to this range of topics.
Here, another aspect is the thermal evaluation of enclosures with built-in components such as control units used in potentially explosive atmospheres.
Another important focus is put on new research topics concerning all aspects of electrical drive technology performed in cooperation with universities and companies.
Furthermore, technical guidance for users of explosion protected drives is another element in the range of tasks of this working group. For detailled information concerning our range of tasks please refer to the respective websites.

Research/Development

[Translate to English:]

Aktuelle Forschungsvorhaben

Current publications

Publication single view

Title:

Oberschwingungsverluste und Erwärmungen umrichtergespeister Induktionsmaschinen

Author(s): C. Lehrmann
Journal: Bulletin des Schweizerischen Elektrotechnischen Vereins, des Verbandes Schweizerischer Elektrizitätsunternehmen
Year: 2002
Month: August
Volume: 93
Issue: 15
Pages: 9-14
Publisher: Electrosuisse
Publisher address: Fehraltorf
ISSN: 1420-7028
File URL: fileadmin/internet/fachabteilungen/abteilung_3/explosionsschutz/Veroeffentlichungen/372/sev-lehrmann.pdf
Abstract: Die Einstellung der Förderleistung von Strömungsmaschinen über Umrichterantriebe bietet gegenüber anderen Methoden - wie etwa dem Nachschalten von Drosselorganen - einen wesentlich höheren Wirkungsgrad und umfangreichere Konfigurationsmöglichkeiten, stellt aber an Maschine und Umrichter auch zusätzliche Anforderungen, die insbesondere im Hinblick auf den Explosionsschutz beachtet werden müssen: weder im Betrieb noch bei Störungsfällen dürfen Teile des Motors, die einer explosionsfähigen Atmosphäre ausgesetzt sein können, die zugelassenen Temperaturen überschreiten, und der Motor darf keine Funken bilden. Der vorliegende Beitrag zeigt, in welcher Form sich die Umrichterspeisung auf Verluste und Erwärmung eines handelsüblichen Normmotors auswirkt.

Back to the list view