Logo of the Physikalisch-Technische Bundesanstalt

Explosion-protected electrical Drive Systems

Working Group 3.63

Profile

The tasks of working group “Explosion Protected Electrical Drive Systems“ comprise testing and assessment of electrical drives and complete drive systems as well as protection equipment required for safe operation of explosion protected electrical machines (ATEX and IECEx) including research relating to this range of topics.
Here, another aspect is the thermal evaluation of enclosures with built-in components such as control units used in potentially explosive atmospheres.
Another important focus is put on new research topics concerning all aspects of electrical drive technology performed in cooperation with universities and companies.
Furthermore, technical guidance for users of explosion protected drives is another element in the range of tasks of this working group. For detailled information concerning our range of tasks please refer to the respective websites.

Research/Development

[Translate to English:]

Aktuelle Forschungsvorhaben

Current publications

Publication single view

Title:

Wirkungsgradbestimmung an (explosionsgeschützten) elektrischen Maschinen – eine Übersicht unter den Aspekten der Messunsicherheit

Author(s): C. Lehrmann, U. Dreger and F. Lienesch
Work type: Tagungsbandbeitrag
Year: 2011
Month: November
Book title: ETG-Fachbericht 130, Internationaler ETG-Kongress 2011, Umsetzungskonzepte nachhaltiger Energiesysteme - Erzeugung, Netze, Verbrauch
Series: ETG-Fachberichte
Chapter: 5.18
Pages: 1 - 5
Publisher: VDE Verlag GmbH
Publisher address: Berlin, Offenbach
Conference name: Internationaler ETG-Kongress 2011
Conference place: Würzburg
Conference date: 08.-09. November 2011
How published: CD-ROM u. gedruckter Tagungsband
ISBN: 978-3-8007-3376-7
ISSN: 0341-3934
File URL: fileadmin/internet/fachabteilungen/abteilung_3/explosionsschutz/Veroeffentlichungen/372/EE_A_04.01_Lehrmann.pdf
Abstract: Der Wirkungsgradbestimmung an elektrischen Maschinen kommt aufgrund steigender Energiepreise, knapper werdender Ressourcen und EU-Vorgaben für energiebetriebene Produkte, die zukünftig leistungsabhängig Mindestwirkungsgrade für innerhalb der EU in Verkehr gebrachte Induktionsmaschinen fordern werden, eine immer größere Bedeutung zu.
In diesem Beitrag werden verschiedene Verfahren zur Ermittlung des Maschinenwirkungsgrades gegenübergestellt und hinsichtlich deren Eigenschaften bewertet. Ein wichtiger Aspekt ist dabei auch die Bewertung der Messunsicherheit des Endergebnisses „Wirkungsgrad“ in Abhängigkeit des zu seiner Bestimmung verwendeten Verfahrens.

Back to the list view