Logo of the Physikalisch-Technische Bundesanstalt
Gateway for economy

The Economy

You are employed at a company at which you work with measurement technology? Here you will find current news which may be of interest to you as well as a guide through PTB.

Calidena

Eine Initiative namens Calidena (aus Spanisch „calidad“ für Qualität und „cadena“ für Kette) unterstützt Entwicklungs- und Schwellenländer für eine Dauer von 18 Monaten bei der Verbesserung ihrer Qualitätsinfrastruktur, vor allem im Agrarbereich. Die Initiative wurde in der PTB gestartet und bringt durch ihren partizipativen Ansatz Produzenten, Käufer, Handelskammern sowie Regierungsvertreter und Anbieter von QI-Dienstleistungen (Metrologie, Normung, Konformitätsbewertung und Akkreditierung) zusammen. (Ansprechpartner: Carl Felix Wolff, 0531 592-9340, calidena@ptb.de, www. Opens local program for sending emailcalidena.ptb.de)

Das bundesweite Verbundprojekt QSolid will innerhalb der nächsten fünf Jahre eine Kollaborationsplattform für einen Quantencomputer auf der Basis supraleitender Festkörperschaltkreise entwickeln, in dessen Rahmen auch ein Demonstrator-System aufgebaut werden soll. Die PTB wird im Projekt u. a. besonders rauscharme supraleitende Schaltungen der nächsten Generation entwickeln, für die hochpräzise Fertigungsmethoden nötig sind. Darauf aufbauend sollen zukünftig Kalibrierangebote entstehen, die am Quantentechnologie-Kompetenzzentrum der PTB von Industriepartnern genutzt werden können. An dem Projekt QSolid, das vom Forschungszentrum Jülich koordiniert wird, sind 25 Partner beteiligt. Das Projektbudget beträgt 76,3 Millionen Euro; es wird zu 89,8 Prozent durch das BMBF gefördert. (Ansprechpartner: Lukas Grünhaupt, 0531 592-9453, Opens local program for sending emaillukas.gruenhaupt(at)ptb.de)

Opens internal link in current windowMore news

To have a measuring instrument calibrated

Ball plate

In the chapter Opens internal link in current windowMetrological Services (which at this point we would like to recommend to you in general) you will find an overview of the Opens internal link in current windowPTB's Calibration and Measurement Capabilities. Furthermore, each division offers its own measurement and calibration capabilities as a pdf file in each case for downloading – to be found via the respective homepage of the Opens internal link in current windowDivisions.

Professional publications

Testing Instruction
Titelseitenansicht PTB Prüfregel Band 3

PTB has issued a great number of publications surrounding the topic (precision) measurements, for example Test Rules, PTB Requirements, among other things. You will find these at Opens internal link in current windowScientific & technical publications.

Technology offers

Gap measurement standard

Do you want to see whether there are PTB inventions that could possibly be commercially exploited in your company? If so, then have a look at Opens internal link in current windowInnovations and Technology Transfer. You will also find current technology offers in the current issue of Opens internal link in current windowPTB-News

Invitations to Tender of the Procurement Office

Are there goods you may want to offer PTB? Then take a look at the current current invitations to tender of PTB's Procurement Office!