Logo of the Physikalisch-Technische Bundesanstalt
Gateway for scientists

Science

Here you will find current news from PTB's diverse research activities as well as a short guide to PTB.

News

Am 22 April hat die PTB auf ihrem Gelände in Berlin-Charlottenburg den neuen Walther-Meißner-Bau eingeweiht. In dem Forschungsbau werden Arbeiten zur Quanten- und Kryosensorik, zur Kryo- und Primärthermometrie sowie zur photonischen Druckmessung ablaufen. Einen Schwerpunkt bilden die Entwicklung, Herstellung und Anwendung von höchstempfindlichen supraleitenden Quanteninterferometern (SQUIDs), bei denen die PTB weltweit führend ist. (Ansprechpartner: Frank Melchert, 030 3481-7446, Opens local program for sending emailfrank.melchert(at)ptb.de)

Das bundesweite Verbundprojekt QSolid will innerhalb der nächsten fünf Jahre eine Kollaborationsplattform für einen Quantencomputer auf der Basis supraleitender Festkörperschaltkreise entwickeln, in dessen Rahmen auch ein Demonstrator-System aufgebaut werden soll. Die PTB wird im Projekt u. a. besonders rauscharme supraleitende Schaltungen der nächsten Generation entwickeln, für die hochpräzise Fertigungsmethoden nötig sind. Darauf aufbauend sollen zukünftig Kalibrierangebote entstehen, die am Quantentechnologie-Kompetenzzentrum der PTB von Industriepartnern genutzt werden können. An dem Projekt QSolid, das vom Forschungszentrum Jülich koordiniert wird, sind 25 Partner beteiligt. Das Projektbudget beträgt 76,3 Millionen Euro; es wird zu 89,8 Prozent durch das BMBF gefördert. (Ansprechpartner: Lukas Grünhaupt, 0531 592-9453, Opens local program for sending emaillukas.gruenhaupt(at)ptb.de)

Opens internal link in current windowMore news

Contact with colleagues

Image symbolizing the search for colleagues

Are you seeking contact with PTB scientists? Then in the chapter Opens internal link in current windowStructure & Divisions you can look up who is working in a suitable field of activity.

Research topics

The SI with its 7 base units
In the new International System of Units (SI), seven fundamental constants are determined as defining reference values. (Diagram: PTB)

An overview of the diverse research landscape of PTB as well as some particularly highlighted topics (for example, PTB research surrounding the International System of Units SI) you will find in the chapter Opens internal link in current windowResearch & Development). In addition, it is always worthwhile to look at the Opens internal link in current windowmain Homepage as well as the homepages of the respective Opens internal link in current windowDivisions. How reputable PTB is among researchers you can see at Opens internal link in current windowPTB in the World of Research. Furthermore, PTB has been – specifically its R&D component, in particular – evaluated repeatedly with excellent results. You can download the respective documents (which are in German only) in the right column as a pdf file.

Scientific publications

Icon of the database PTB-Publica

In the database Opens internal link in current windowPTB-Publica you can search for scientific publications by PTB staff members. Furthermore, some divisions maintain their own overview lists on the publications of their staff members. These you will find via the respective Opens internal link in current windowhomepages of the divisions.

Research collaborations

Image symbolizing research collaborations

The many collaborations of the individual PTB divisions you will find in the Annual Report under the column Opens internal link in current windowFrom the Divisions. International collaborations of PTB, e.g. with other metrology institutes within the framework of the European Metrology Research Programme EMRP/EMPIR, you will find at Opens internal link in current windowInternational Affairs. Some current EMRP dates you will find in the current issue of Opens internal link in current windowPTB-News.

What PTB offers doctoral candidates

Woman with a pile of books

PTB's broad range of offers for students, doctoral candidates, and also extending beyond the doctorate degree you will find in the chapter Opens internal link in current windowAbout Us & Careers.