Logo of the Physikalisch-Technische Bundesanstalt
Gateway for school

School/University

In addition to news, there is a guide here to the pages of the PTB Web for school children and students (and/or their teachers and professors).

Amtsübergabe

Zum 1. Mai hat der bisherige Präsident der PTB, Prof. Dr. Joachim Ullrich, den Staffelstab an Prof. Dr. Cornelia Denz übergeben. Sie ist die erste Präsidentin in der mehr als 135-jährigen Geschichte der PTB. Zuvor hatte Cornelia Denz sieben Jahre lang das Institut für Angewandte Physik der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster geleitet. Die PTB kennt sie als langjähriges Mitglied im Kuratorium bereits gut. Joachim Ullrich tritt nach mehr als zehn Jahren an der Spitze der PTB ein neues Amt als Präsident der Deutschen Physikalischen Gesellschaft (DPG) an.

Mit optischen Uhren lassen sich aufgrund ihrer höheren Referenzfrequenz noch genauere Messungen als mit herkömmlichen Atomuhren realisieren. Bislang konnten sie jedoch nur von Experten in Speziallaboren betrieben werden. Im Rahmen des industriegeführten Pilotprojekts für Quantentechnologien „Opticlock“ entstand ein Demonstrator einer optischen Uhr, der die Vorteile moderner Quantentechnologie in einem für Anwender einfach zu bedienenden Gerät nutzbar macht.

Opens internal link in current windowMore news

Materials for teachers

maßstäbe - the popular-scientific magazine of PTB

For your instruction at schools or universities, we would be pleased to send you the Opens internal link in current windowmaßstäbe (which are only available in German) or our Opens internal link in current windowbrochures free of charge in a class set.

Beim Internationalen Einheitensystem (S) steht eine Revolution bevor - wenn auch eine eher stille. Doch sie betrifft Sie als Lehrer. Denn bald müssen Ihre Schüler auf die Frage "Was ist ein Kilogramm?" eine andere Antwort geben als bisher. Um Sie beim Umstieg von Urkilogramm und Co. auf Naturkonstanten zu untertützen, haben wir eine ganze Reihe von Lehrer-Materialien vorbereitet, die Sie sich herunterladen oder bei uns bestellen können.

School children's lab

What is PTB actually researching? What is the work of PTB's staff like and what vocational training is available here? From lessons in experimenting to introductory work experience – there are various age-appropriate ways for school children and students to get to know PTB from within.

Vocational training at PTB

PTB trains vocational trainees and apprentices both in Braunschweig and also in Berlin. They profit from a highly modern technical environment and dedicated instructors. We have compiled helpful information on all the apprenticed professions and also many tips for the application.

Students

By means of student work, work experience or PTB's dual study program, students can set their priorities already during their training and get to know PTB's fields of work.

Jung woman carrying a pile of books

PTB cooperates in various ways in the field of research and teaching with national and international universities. Together with partner universities, student work (undergraduate and graduate studies, Bachelor's and Master's theses, internships) is assigned within PTB's broad field of activity. Thus, tomorrow's staff members can already become familiar with the metrological field of work in the broadest sense at a very early stage of their career and work on challenging questions.